تصویر خبر 1126

دیدگاه آیت الله العظمی شیخ محمد تقی بهجت (رحمت الله علیه) درباره تغییر جنسیت

متن سوال: به طور کلی دو جنسی‌ها (هرمافرودیت‌ها) به چهار دسته تقسیم می‌گردند:

  1- دو جنسی‌های حقیقی که هم بیضه و هم تخمدان دارند و بسته به آن که مشخصات مردانه در آن‌ها قوی‌تر باشد یا زنانه، با عمل جراحی به صورت مرد یا زن در خواهند آمد.

2- شبه دو جنسی‌ها، با ظاهر زنانه که در حقیقت مرد هستند و به آسانی درمان می‌شوند و جنس حقیقی خود را پیدا خواهند کرد.

  3- شبه دو جنسی‌ها، با ظاهر مردانه که واقعاً زن هستند و با درمان به جنس واقعی خود دست خواهند یافت.

  4- عدم رشد غدد جنسی.

  بفرمایید:

  پرسش1) آیا انجام عمل جراحی برای مشخص کردن جنسیت واقعی شرعاً جایز است؟

  پرسش 2) اگر کسی برای امر ازدواج با پزشک مشورت کند و پزشک مشکل دو جنسی بودن را بفهمد، وظیفه‌اش چیست؟ آیا باید واقعیت را بر زبان آورد, یا این که چون ممکن است گفتن واقعیت منجر به بر هم زدن ازدواج شود، کتمان سِرّ، بر پزشک لازم است؟

  پرسش 3) اگر ازدواج صورت گرفته باشد و زن یا مرد دو جنسی باشند و پزشک از حقیقت امر آگاه شود وظیفه‌اش چیست؟ کتمان سر یا افشای آن؟ (با توجه به این که هر شق مسأله پیامد خاص خود را دارد).

  پرسش 4) در صورتی که غدد مردانه یا زنانه رشد نکرده باشند و با تجویز پزشک، جنسیت بیمار مشخص شود، این کار شرعاً چه حکمی دارد؟

  پرسش 5) بر فرض جایز بودن عمل جراحی برای تغییر جنسیت یا مشخص کردن آن، صرف اعلام رضایت بیمار کافی است یا باید از مراجع قانونی و اولیای وی یا.... نیز کسب اجازه کرد؟

  پرسش 6) بر فرض انجام عمل تغییر جنسیت یا مشخص کردن نوع جنسیت، آثار آن از قبیل طلاق نفقه، مهر، حضانت اولاد و.... چیست؟

  پاسخ: اگر هر یک از علایم مرد یا زن غلبه داشته باشد که همان حکم مرد یا زن را دارد شرعاً بدون نیاز به عمل جراحی و این غیر از خنثای مشکل است که اگر پزشک تشخیص داد موظف است که حتماً آن را اِخبار کند در جهت امر ازدواج که ازدواج خنثی اگر مشکله باشد صحیح نیست.»[1]



[1] . مرکز تحقیقات فقهی قوة قضاییه، گنجینة سؤالات فقهی قضایی، سؤال شمارة 5868.