برای محو کردن پیام کلیک کنید.
برای محو کردن پیام کلیک کنید.
همه چیز درباره فرزندخواندگی

تصویر خبر 1181

اهمیت راههای محرمیّت از لحاظ شرعی و عرفی و عاطفی چیست؟ و چه اثری در خانواده فرزندپذیر و در اجتماع می تواند داشته باشد؟

از دیدگاه شرعی محرمیّت یکی از مسائل ضروری دین اسلام است و از این روی بحث محرمیّت یک دغدغه بسیار مهم بین همه مسلمین اعم از شیعه و سنّی می باشد. برای فرزندپذیران بسیار مهم است که بدانند چطور این فرزندخوانده را با خود و بستگان درجه یک محرم کنند تا این کودک و پدرخوانده و مادرخوانده بدون نگرانی از عوارض و مسائل ناشی از حضور نامحرم در منزل به زندگی سالم و طبیعی بپردازند. چرا که رعایت مسائل محرمیّت حکم خداست و احکام شریعت ماست و بسیار حائز اهمّیّت است. گناه و معصیت فرمان الهی، نباید اتّفاق بیفتد و اگر خدای ناخواسته یک بار اتّفاق بیافتد همان هم بزرگ است، ولی بعضی از گناهان مثل نگاه به نامحرمی که وارد خانه و خانواده فرزندپذیران شده، مادامی که این فرزندخوانده با آنها زندگی می کند صباحاَ و مساءاَ مرتکب گناه و نافرمانی از حکم خداوند متعال و شرع مقدّس می شود، و جلوگیری از گناهی که در طول یک عمر می خواهد اتّفاق بیافتد مسئله بسیار مهمّی است.امّا از جهت عرفی و عاطفی، بحث محرمیّت بسیار حائز اهمیّت است.در شریعت مقدّس اسلام، سه قرابت و خویشاندی داریم که خویشاوندی نسبی، خویشاوندی رضاعی و خویشاوندی سببی است.کودکی که به هر دلیلی نسب او برای ما نامشخّص است و می خواهد برود در خانواده دیگری زندگی کند که هیچ رابطه خویشی و علقه خویشاوندی در بینشان نیست و با توهّم خویشاوندی نمی شود خویشاوندی واقعی ایجاد کرد. در واقع غریبه ای در خانه فرزندپذیران است. به هر حال روح انفصال و غریبه بودن در خانه و خانواده حاکم است.ما با راههای محرمیّت، قرابت حقیقی و واقعی ایجاد می کنیم. به عبارت دیگر خویش سازی می کنیم و نوعی از انواع قرابت های الهی در بین فرزندخوانده و فرزندپذیران و بستگان آنان ایجاد می کنیم. و این قرابت سازی بسیار در روح و روان کودک تاثیر بسزایی دارد. به عنوان مثال؛ وقتی با شیر دادن، محرمیّت این کودک را حلّ می کنیم قرابت سازی و خویشاوندی رضاعی ایجاد کرده ایم.همین الآن به شما بگویند که فلانی خواهر یا برادر رضاعی شماست، ناخودآگاه به سمت و سوی او کشیده می شوید و حسّ خاصّی ایجاد می شود. چون خویشاوندی واقعی ایجاد شده است، حسّ می کنید که یک رابطه برادری و خواهری وجود دارد. یعنی یک حسّ خوب و یک قرابت فامیلی را احساس می کنید. خداوند در رضاع چنین اثری قرار داده است. بچه ای که هیچ گونه ارتباط نسبی با خانواده جدید ندارد، با شیرخوردن، خویشاوندی رضاعی پیدا می کند و به نوعی علقه عاطفی ایجاد می شود که بسیار تاثیرگذار است. یا مثلاً وقتی که کودکی را از طریق عقد به این آقا یا خانم محرم می کنیم، یک خویشاوندی سببی که شارع مقدّس جعل کرده و برای آن آثاری قرار داده را ایجاد می کنیم و به تعبیری گُلی را که از دل خاک نسب کنده شد، در خانواده ای دیگر در گلدان قرار می گیرد که بتواند رابطه عاطفی خودش را خیلی راحت حفظ کند و خودش را بیگانه نبیند. یک خویشی رضاعی یا سببی در خودش ببیند. یعنی هم اطرافیان به این کودک یک وابستگی پیدا می کنند و هم این کودک به اطرافیان یک وابستگی پیدا می کند. لذا این اثر خیلی حائز اهمّیّت است و دین اسلام چقدر عزیز است که با این راهکارها نیازهای عاطفی فرد را برطرف می کند.